Franska Polynesien

Bonjour!

Vi landade i Papeete Tahiti söndagen den 21 april efter en riktigt härlig flygning med film, mat och sköna sätten med både kudde och filt.

Värmen slog emot oss direkt när vi gick av planet.
Inne på flygplatsen så var det precis som i filmerna.
3 snubbar med ukulele som spelade på någon Hawaii liknande låt och en hula tjej som dansade intill.

Vi blev varmt mottagna vid utgången av Ludo som stod med en skylt med våra namn och blomsterkransar som han hängde runt våra halsar. (en polynesisk tradition)

Han lastade in oss i sin kompis bil och visade sedan oss runt i Papeete innan vi åkte till hans ställe.

På kvällen lagade han mat åt oss och underhöll oss med frågesport och låtgissnings tävling.
Vi var ganska trötta på grund av tidsskillnaden så vi sov ändå till 10.00 dagen efter!!
Vi gick upp 7-8 varje dag i både Australien och NZ.

Ludo bor uppe på toppen av ett berg/kulle med en underbar utsikt och med en pool precis utanför.
MEN, att gå ner och framförallt upp för denna "kulle" tar minst 20 minuter åt ett håll och backen lutar på visa ställen mer än 40 grader.
Och i 30 graders fuktig värme så är det nästan mer än vad man klarar av :S thank god for the pool!

Första dagen i centrum handlade vi bara lite frukt och sen begav vi oss tillbaka mot poolen för att svalka oss.

På kvällen kom Ludos vänner hit och jag och Edvin agerade kockar.
Vi lagade somrig potatissallad bestående av potatis,  crème freish, salt peppar, och ruccola. Och till det serverade vi ett vitlöks marinerat kött, lite stekt lök och en god sallad.
Vi fick 18 poäng utav 20 av både Ludo och hand vänner :D
Till maten bjöds det på rom drinkar och öl och efter maten spelade vi president och rövhåll långt in på natten!

3e dagen här gick vi återigen när för det förbannade backen! Denna gången besökte vi marknaden här i Papeete där dom säljer frukt, grönt, mat, vykort och en massa krimskrams.
Jag och Edvin köpte bananer, vykort och varsin baguette ( alla här äter baguette, fransmän haha )

Efter det promenerade vi tillbaka till poolen  för att svalka av oss och Ludo gjorde oss sällskap.

Just nu är klockan snart 9.00 och Edvin står och steker pannkakor till frukost. Jag sitter ute på balkongen och svettas och skriver ett inlägg på bloggen så att ni vet att vi lever och Ludo duschar.

Efter frukosten så ska vi gå ner i centrum tillsammans och se om vi kan boka vår båt till bora bora.
Ludo och hans vänner är hur snälla som helst och dom försöker hjälpa oss på alla sätt så att vi får en så bra vistelse som möjlig här i franska Polynesien!