Tahiti

Dagarna går framåt och det händer mycket roliga saker här på Tahiti.
Vi har varit nere i stadens centrum varenda dag nu, dels för den grymma motionen som man får när man går upp och ner här och dels för att gå på marknaden, ta en kaffe och käka en glass:)

Det har blivit lite ändrade planer, vi bokade aldrig någon båt till Bora bora.
Båten till bora bora tar nästan en hel dag att åka och det hade inneburit att vi förlorar nästan två hela dagar på det. Det är för dyrbart när vi inte har så lång tid i franska polynesien. Och dessutom så säger alla här att bora bora är så överskattat.

Istället blev det en båt tur till moorea som tar 20 min och jag sitter faktiskt på den båten just nu.
Härlig båt med AC, klart blått vatten utanför och många roliga polyneser att titta på:)
Jessica va precis uppe på båten och fotade lite och nu sitter hon och läser en engelsk bok hon hitta på nya Zeeland:)

Igår va jag med om något riktigt häftigt!!!
Ludo har skit roliga vänner, den ena heter Terry och är lika gammal som mig.
 Han fråga om vi ville hänga med ut och jaga... Jaga? Ja döda en gris och äta ert eget kött!:)
Hmmmm ja vi får se...
Vi va ute på en mat marknad med dom i förr igår och då frågade Terry o om vi ville fiska istället för att jaga, javisst sa vi!
Dagen efter hämtar dom oss klockan ett och vi drar och handlar baguetter och en massa pålägg, grymt god lunch!!!
När vi är framme tar han inte fram fiskespö eller nått fjuttit metspö utan det är sim fötter, cyklop och harpun gevär som gäller.

Han har gjort detta många gånger innan och han gjorde en genomgång med mig hur vapnet fungerade, saker jag borde tänka på ( tex om hajar kommer) och att bara ha det roligt.
Och det va det verkligen, bland det coolaste jag någonsin gjort!!
Helt klar blått vatten med 25-35m sikt, temperaturen i vattnet va helt underbar och där simmade man runt och försökte lura alla fiskar, tog ett djupt andetag, simma ner och försökte hålla mig helt still.....PANG!!.....TRÄFF!! Ja jag fick min första fisk på ett sätt jag aldrig kunnat tänka mig att jag skulle "fiska" på:)

Nu ska vi hoppa på en buss som ska ta oss till destinationen på moorea som vi ska stanna på ett par dagar.
Det är en annan couchsurfer och det ska bli spännande att se hur hon är!

Fridens tulpaner, Edvin!

Franska Polynesien

Bonjour!

Vi landade i Papeete Tahiti söndagen den 21 april efter en riktigt härlig flygning med film, mat och sköna sätten med både kudde och filt.

Värmen slog emot oss direkt när vi gick av planet.
Inne på flygplatsen så var det precis som i filmerna.
3 snubbar med ukulele som spelade på någon Hawaii liknande låt och en hula tjej som dansade intill.

Vi blev varmt mottagna vid utgången av Ludo som stod med en skylt med våra namn och blomsterkransar som han hängde runt våra halsar. (en polynesisk tradition)

Han lastade in oss i sin kompis bil och visade sedan oss runt i Papeete innan vi åkte till hans ställe.

På kvällen lagade han mat åt oss och underhöll oss med frågesport och låtgissnings tävling.
Vi var ganska trötta på grund av tidsskillnaden så vi sov ändå till 10.00 dagen efter!!
Vi gick upp 7-8 varje dag i både Australien och NZ.

Ludo bor uppe på toppen av ett berg/kulle med en underbar utsikt och med en pool precis utanför.
MEN, att gå ner och framförallt upp för denna "kulle" tar minst 20 minuter åt ett håll och backen lutar på visa ställen mer än 40 grader.
Och i 30 graders fuktig värme så är det nästan mer än vad man klarar av :S thank god for the pool!

Första dagen i centrum handlade vi bara lite frukt och sen begav vi oss tillbaka mot poolen för att svalka oss.

På kvällen kom Ludos vänner hit och jag och Edvin agerade kockar.
Vi lagade somrig potatissallad bestående av potatis,  crème freish, salt peppar, och ruccola. Och till det serverade vi ett vitlöks marinerat kött, lite stekt lök och en god sallad.
Vi fick 18 poäng utav 20 av både Ludo och hand vänner :D
Till maten bjöds det på rom drinkar och öl och efter maten spelade vi president och rövhåll långt in på natten!

3e dagen här gick vi återigen när för det förbannade backen! Denna gången besökte vi marknaden här i Papeete där dom säljer frukt, grönt, mat, vykort och en massa krimskrams.
Jag och Edvin köpte bananer, vykort och varsin baguette ( alla här äter baguette, fransmän haha )

Efter det promenerade vi tillbaka till poolen  för att svalka av oss och Ludo gjorde oss sällskap.

Just nu är klockan snart 9.00 och Edvin står och steker pannkakor till frukost. Jag sitter ute på balkongen och svettas och skriver ett inlägg på bloggen så att ni vet att vi lever och Ludo duschar.

Efter frukosten så ska vi gå ner i centrum tillsammans och se om vi kan boka vår båt till bora bora.
Ludo och hans vänner är hur snälla som helst och dom försöker hjälpa oss på alla sätt så att vi får en så bra vistelse som möjlig här i franska Polynesien!

Många pussar och kramar / Jessica

Waka Waka

Kiora!
Just nu sitter vi i bilen på jakt efter en sovplats! Vi är trötta och fruktansvärt mätta efter kvällens event.

Vi har besökt tamaki Maori village där vi fick uppleva den polynesiska kulturen och allt vad det innebär. På bussresan fram till byn sökte vår guide/chaufför efter en frivillig hövding åt vår stam.

vi skulle låtsas att vi var på utvandring från vårt land och nu var vi påväg till ett nytt land där vi hoppades på att bli välkomnade av stammen som vi nu var påväg att komma till.
För att vi skulle kunna bli mottagna och välkomnade behövde vi en hövding som var både modig, smart och otroligt snygg!  Då det inte fanns några frivilliga så valde chauffören ut en "passande" hövding med hjälp av slump metoden som passade in på 1,5 av dom 3 kraven, haha.

Väl framme i byn inledde Maori folket med en hälsnings dans följt av en välkomst dans.
Sen blev vi visade runt i byn och fick vi lära oss om polynesisk kultur, delta i polynesisk dans och lite lekar.

Efter det blev det dans och sång uppvisning följt av en HAKA dans (traditionell krigsdans).
En riktigt häftig upplevelse.

Efter dansen blev det mat tillagad på polynesiskt vis det vill säga nergrävd med vulkan stenar i en grop i ett antal timmar.
Dom bjöd på lamm, kyckling, fisk, potatis, sötpotatis, musslor, stuffing, morötter, såser, sallad och hembakat bröd.

Till efterrätt blev det choklad kaka med vaniljsås och världens godaste pavlova :D mums.

Påvägen hem ville busschauffören ha lite underhållning från oss med tanke på att dom hade underhållit oss hela kvällen.

Han sa att han skulle ropa ut ett land, och tillhörde man det landet så var det bara till att börja sjunga annars hotade han med att stanna bussen och slänga avoss :P
Så jag och Edvin klämde i med du gamla du fria när Sverige ropades upp, och det verkades uppskattas!

Det sista chauffören gjorde innan han skulle lämna av oss var att "round it up"
Han sjöng She will be coming around the mounting samtidigt som han körde 10 varv i rondellen, Hahaha rolig snubbe det där.
Round it up in a roundabout!

Nu är klockan 22.10 och Edvin verkar ha hittat ett ställe vi ska sova på så natti natti på er <3

Dagens visdoms ord:  Det finns inga främlingar, det finns vara vänner som vi inte har mött än!

/ Jessica

Nya Zeeland bilder

På väg till glaciären

Morgon i Wellington

Klockan är 06.55 och jag kan inte somna om. Vi befinner oss i någon grannstad intill Wellington på den norra ön. Det regnar och blåser en hel del märker jag idag, regnet smattrar mot rutorna och bilen gungar till lite av blåsten. Jessica sover som en stock och det skulle behövas ett helt fotbollslag som spelar plank mot bilen för att hon ska vakna.

Vi brukar gå upp ganska tidigt och börja vår dag med en power walk och sen en frukost för en champion.

Idag blir det nog lite havregrynsgröt med bananer i och några kokta ägg, mums!
Igår va vi på ett museum inne i Wellington, det va jätte stort och handlade om nya Zeeland förr, idag och i framtiden. Sen va där någon internationell våning också.
Vi fick springa ut till bilen och slänga på mer pengar för att det va så mycket intressant att titta på.

Vi hörde att det skulle vara ett mycket högre tempo på denna ön jämfört med den södra och än så länge stämmer det.
Det är mycket fler bilar på vägarna och det va inte alls lika lätt att hitta ett ställe att sova på.
Vi körde förbi en hamn parkering, in på en grus/cykel väg och ställde oss på en gräsplätt intill vattnet.

Hamnen är bred. På vår sida finns där inte mycket, lite skog och gräs och på andra sidan, ungefär 300m bort är en stor stad.
Tåget kör och tutar längs vattnet och bilar kör förbi i all hast.
Folk är stressade och ska till jobbet.

Idag så ska vi köra vidare mot en stad där dom är kända för sin traditionella dans, spännande!
Men först ska jag väcka Jessica och gå ut på en promenad:)

Ha det bra!

//Edvin

Nya Zeeland till Sverige kom!

Härligt härligt med camping liv!
Vi ställer bilen precis var vi vill, i alla dessa sjukt fina miljöer.
Ibland har vi parkerat på kvällen och inte sett hur det ser ut runt omkring oss, när man sedan vaknar morgonen efter så blir det wow upplevelser hela tiden.
Stora berg, isblåa sjöar och militär gröna skogar.

Vi har letat efter gas till vårt kök i säkert 700olika affärer men bara hittat sånt smått trams som räcker till att laga en måltid. Vi vill ha rejäla grejer!

När vi hämtade bilen så kom det en annan snubbe som skulle lämna in sin bil, då gick han fram till oss och försökte sälja på oss lite olika grejer som va bra att ha men vi tackade tacksamt nej.
Han gav oss en flaska röd vid som en snäll gest! En hyvens kille.

På jakt efter vår gas, lite irriterade att vi inte hittar någon så kommer en likadan bil som vår körande bakom oss, jag vevar ner rutan och vinkar in dom.
Det visade sig vara ett tyskt par som var ute på upptäcktsfärd precis som oss.
Jag frågade om dom hade lyckats hitta någon gas.
Dom hade en tub över och va villiga att sälja den till oss.
Damn! Inga cash ute..
- Jessica ta rödvinet där bak, sa jag.
Jag frågade om dom ville byta en tub mot en flaska, javisst ville dom det och körde sedan in till kanten.
Perfekt, tänkte vi.
Jag hoppade av och sprang fram till paret.
Dom sa att dom gillade vitt vin mer än röd vin men dom ville ge oss gasen som present istället!

Vi fick behålla vinet plus gå med en gas flaska tillbaka till bilen, GÖTT!
Tackar för det Tyskland!

Igår körde vi förbi en by där man kan boka helikopter turer till glaciärer.
Där fanns även olika leder som man kunde gå för att kolla på dom.
Vi valde att ta en frisk promenad.
En väldigt frisk och det visade sig bli en väldigt blöt promenad också.
Gigantiska berg på vardera sida och vattenfall titt som tätt.
Coolt att se hur stor naturen kan vara och så går man själv där som en liten prick.
En massa fotograferande senare så gick vi ner till bilen igen.
Det börja ösregna på vägen ner så vi skyndade oss:)

Efter en lång promenad plus att det va den 12e ( Robins födelsedag) så tänkte vi att vi fick lov att fira honom med att köpa fika. Hade vi varit hemma så hade vi ändå fått en massa godsaker som Tina hade gjort, så det va lika bra att offra sig:)

Sagt och gjort, vi köpte oss var sin munk och kokade oss lite kaffe, satte oss vid en sjö i bilen och hade det riktigt gött! Grattis Robin!

Igår lyxade vi till det med bio i en liten by som vi skulle sova i.
Dom visade en film, G.I Joe hette den, grymmaste action filmen ever!!
Precis vad jag behövde:)

Idag fick vi vägbeskrivning till en hardweare affär där dom skulle sälja gas.
Vi gick in i den 701e affären och Bulls eye!!! Dom hade sån gas vi ville ha!
Gött, gött gött i gött gött!

Nu sitter vi på en mc donalds där dom har internet och dricker kaffe:)

Ha det gott där hemma!

Livstecken från Nya Zeeland 11/4

Herre min Gud och hans heliga moster va fint det är här i Nya Zeeland!

Jag och Edvin är helt överväldigade av den fina naturen. Vi tyckte att Australien var ett vackert land men det var ingenting i jämförelse med NZ.
Varje plats vi stannar vid ser ut som ett vykort!
Vi har redan sett massor av otroligt fina platser och fantastiska utsikter med vatten blåare än vad som är möjligt.

Inatt sov vi i närheten av området där dom spelade in filmen hobbit.
Vi fick köra längs en sjö på en avlägsen grusväg för att komma dit.
Inte ett hus, en människa eller en gatulampa så långt ögat kunde nå.
Det var bara jag och Edvin, kristallklart vatten, fantastiska berg, skog och en himmel full med stjärnor.

Både jag och  Edvin har konstaterar att det var det finaste stället vi någonsin har sovit på.

På morgonen tog vi en 30 minuters powerwalk i den fina naturen och sen blev det frukost i det fria :D
Kokt ägg, kaffe och yoghurt med äpple, müsli, nötter och kokosflingor.

Efter frukosten så bestämde vi oss för att besöka en plats där dom spelade in delar av sagan om ringen.
Vi valde en hike som skulle vara 4 kilometer lång och ta oss förbi ett fint berg, en dal och en sjö.
Turen blev 3 timmar lång och vi gick närmare 2 mil på grund av att vi tog fel stig.
Någon brist på sjöar, dalar och berg var det inte men hiken blev aningen längre än vad som var tänkt och vårt vatten tog slut redan efter halva vägen.
Men sånt är livet, lite extra träning för oss bara :D

Just i skrivande stund så lagar vi mat.
, paprika och lite sallad till det i vår campervan, inte helt fel.
Idag slängde vi ihop ris och kassler med sweet chili crème freise , lök

Snart ska vi köra vidare ner mot queenstown :D
På vägen ner blir det kaffe och squat pause.

Hörs snart igen / Jessica

Hälsningar från Nya Zeeland

2 förjävliga nätter på flygplatsen är nu förbi tack och lov!
Själva flygplatsen i sig var inte så dum men nätterna var sömnlösa på dagarnas gick vi runt som zombies.

Vi höll till på den internationella flygplatsen i Sydney ditt vi hade tagit oss från inrikes flygplatsen med hjälp av tåg som kostade oss 10 dollar.
Samma dag som vi skulle flyga så fick vi reda på att vårt flyg var ändrat!?
Vi skulle flyga från Sydney-brisbane-christchurch istället för Sydney-christchurch som det stod på vår biljett.
Så vi fick ta oss tillbaka till inrikes flygplatsen som kostade oss ytterligast 10 dollar ( sjukt onödigt) för att checka in bagage och sedan  invänta flyget.

Vi försökte hålla oss vakna på flyget till nya Zeeland men det var stört omöjligt för både mig och Edvin.
Väl framme i NZ 23.45 på kvällen så blev vi upphämtade av Yo Zhung (vår couchsurfer host).
Hemma hos honom fick vi toast och en varm kopp te innan vi tog en välbehövlig dusch.
Efter det blev det sängen ändå tills klockan 10 i morse!

Resten av dagen har vi spenderar tillsammans med Yo i hans hus framför några bra filmer.
Vi har även hunnit med att tvätta all vår tvätt, handla och träna.

Yo är världens roligare kines :P han är inte den som lindar in orden eller förskönar på något sätt, utan han säger det han vill ha sagt och han skämtar mer än gärna.
 Men han är döds seriös  när han gör det så man vet inte om han egentligen skämtar eller menar allvar.
Det är ju en vis kultur skillnad mellan oss men det är bara spännande.
Vi gillar honom iaf :D

Ikväll kommer hans mamma från Kina och hälsar på, det känns lite skumt att vi är här då det är första gången någonsin som hans mamma besöker NZ och det var 7 år sedan dom träffades sist och han pratar tydligen inte ett ord engelska, men det ska nog gå bra.

Imorgon så lämnar Yo oss på flygplatsen där vi ska hämta upp vår campervan och sen så har vi 14 dagar på oss att leva camperliv och uppleva nya Zeelands vackra natur.

Detta kommer att bli hur bra som helst!

Massa Kramar Jessica

Random Australien bilder!

Flygplats tid...

God morgon där hemma!
Klockan är snart fem på kvällen och just nu sitter vi brevid ett el uttag och laddar våra telefoner på Sydneys flygplats.
Vi flög hit från cairns som tog ungefär 2,5-3timmar.
Sjukt att det går så snabbt, tänk där har vi suttit bakom ratten i en sträcka på lite över 300 mil, i dagar och bara kört kört kört och så är man framme på ett kick. Ja det är helt otroligt:)

Hur som helst så ska vi döda en och en halv dag här på flygplatsen pga lite fel kalkyleringar hemma när vi bokade resan.
Detta tar vi givetvis lärdom av nästa gång!! :)
Vi får göra det bästa av det helt enkelt, sätta oss på ett café, läsa, spela, äta mm mm, vi löser det helt enkelt.

Hoppas ni får en underbar lördag där hemma, ta hand om varandra!

Cairns

Hallå ja!

Vi har kört på med träningen ganska hårt den senaste tiden, det går inte att BARA ligga och ha det gött i solen.
Nä det är promenader innan frukost var dag och för en vecka sen hade vi ett grymt ben pass i Airlie beach:)
Har man inga vikter så får man använda varandra som det.

Fyra-fem ben övningar blev det bland annat benböj med en styck Jessica på ryggen, utfall osv osv:)
Svettigt blev det iallafall!

Nu är vi Cairns, sista destinationen i Australien och vi har varit ute med båt och dykt i det stora barriär revet!!! Vi såg delfiner, sköldpaddor, angel fish, barracuda och en massa andra färgrika fina små fiskar.
Jag rekommenderar ALLA att ta dykcertifikat, det är en underbar upplevelse!

Vi skulle sova en natt ute på båten och i trippen ingick det 6 dyk, 5 dags dyk och ett natt dyk.
Coolt som fan att dyka när det va mörkt, det va som att gå i en kol svart skog och lysa med sin ficklampa.
Innan vi hoppa i för natt dyket, simma där en massa hajar runt båten och då startar kaptenen filmmuskien till hajen filmerna, genast blev det ganska spännande:)

Vi träffade ett annat härligt svenskt par på båten. Prat glada och trevliga!!
Vi hängde med dom även efter vi gått iland och igår blev det en heldag med dom.
Först sol och bad vid lagunen, lunch sen när solen inte stod i sitt högsta läge så planerade vi ett grymt pass tillsammans.
Vi började med att jogga lite sen va det åtta sjukt jobbiga intervaller!!

Jag är absolut inte van vid att springa allt vad jag kan och att göra det på sand första gången gjorde inte det lättare.
Sjukt duktig kände man sig efteråt iallafall.
20min vila med vatten och lite snack så börja vi peppa till igen inför ett styrke pass.
Armhävningar, dips, smala armhävningar, axel lyft  i ett sju helvetes tempo!!

Träningsvärken är SJUK idag enligt Jessica och hon tror att hennes armar ska trilla av.
Min värk börjar smyga sig på och om ett par timmar är jag nog inte heller så kaxig:)
Men det är precis så det ska vara efter ett brutalt mördar pass!

Tack Niklas och Emelie för det svettiga passet!

Ladies and gentleman, morgon promenaden är avklarad, frukosten är nere och nu sitter vi på ett café med vars sin kaffe och har det allmänt gött!
Imorgon är det nya äventyr!

See you later (engelska)!

Påskhelgen från den 1 april

On the road again!

Klockan är 8 på morgonen och vi har redan hunnit med en 30 minuters morgon promenad samt en god frukost i det fria och nu sitter vi i bilen påväg mot Cairns.

Vi har haft en riktigt härlig påskhelg i Airlie Beach.
Vi har hängt vid Airlie lagoon där vi har solat och badat och lyssnat på riktigt bra live musik.
Vi har vandrat runt i airlie och besökt en mysig marknad där lokala invånare sålde allt från hemmagjord glass och smoothies till antika ting och hemmagjorda arts and krafs.

Vi har även tränat lite. Igår blev det 30 min powerwalk plus ett benpass.
Man får vara uppfinningsrik när man är på resande fot, men det får Edvin berätta mer om sen.

Att fira påsk här känns ju inte allt som hemma, och ska vi vara ärliga så har vi knappt märkt av att det har varit påsk, det enda påskiga vi har gjort var väll att tryckta i oss en gigantisk äggröra till frukost denna morgon :D

Hoppas ni har haft en fin påsk hemma trots det tråkiga vädret. Håll ut snart vänder det!

Ha en toppen dag för det ska vi
/Jessica

onebigtrip.blogg.se

Denna bloggen handlar om Jessica och Edvin som känt varandra sen dom var 12 år gamla, nu är det mer än 2 år sedan dom möttes på en flygplats i Los Angeles och bestämde sig för bli ett par <3 Året efter hann dom komma hem från LA, flyttat ihop, skaffat hund, skaffat jobb, besökt London, Grekland och Italien och nu har dom även kommit hem från sitt livs resa som tog dom ett helt varv runt vår jord....