Bild uppdatering.

Update! Update!

Ahhhhh! Gissa vad vi såg idag på stranden endast 150 meter ut!?
DELFINER som hoppade och lekte för fullt .
Och lite längre in så simade en havssköldpadda omkring och gottade sig :D
Bästa stranden vi någonsin har besökt!

Aloha / Jessica

Mahalo <3

Mina blogginlägg lyser med sin frånvaro, i know i know!

Har inte varit så pepp på att blogga på sistone men det är klart att ni ska få höra om hur vi har det här på Maui!

Hawaii är stället som jag har drömt om att besöka i flera år och äntligen är vi här.

Naturen, folket och byarna är precis som jag hade tänkt mig.
Det är hur härligt som helst att strosa runt i 32 graders värme mellan alla mysiga små butiker, café , restauranger och hälsokost affärer.
Och folket som bor här småpratar mer än gärna om allt och ingenting.

Det finns stränder runt om hela ön så det är bara att välja och vraka.
Här finns allt från nybörjare surfing till riktig proffs surfing.

Vi har även blivit tipsade om en sköldpaddsstrand och ett ställe där man kan simma med delfiner.

Här finns massor med frukt och grön och palmer i överflöd, precis som det ska vara.
Grannen här har ett gigantiskt mangoträd som vi får plocka ifrån. Så vi har ätit mango med både glass och yoghurt.

I går var vi på en lokal liten festival som byn vi bor i anordnar 1 gång i månaden.
Trevlig tillställning med festival mat, krimskrams, hembakade kakor, munkar våfflor och lite underhållning.

Imorgon blir det söndags frukost på kohei's bästa café.
American pancakes, ägg och bacon enligt Edvins önskemål.

Natti natti på er och grattis på morsdag till alla fina mammor <3

/ Jessica

Kvälls marknad på Maui

Min kära far

I början va det jessica som va på mig att jag också skulle blogga så att mina nära och kära också kan få läsa om vad jag skriver men nu är det tvärt om, jessica har legat på latsidad med bloggandet ett tag nu.

Min pappa har inte Facebook, Skype eller nått sånt så bloggen är stället han följer oss på.

Så här kommer en liten hälsning till min käre far:

Goa och glada på ön Maui vi må vara, Min öroninflammation har gjort att jag inte kunnat dykt, men jag ser det positivt nu när jag får se ön på vår utflykt.

Vi bor hos en dam på 62 år, hon är pratglad, liten och har grått hår.

Ibland sitter vi tillsammans och äter vår mat, visst är hon snäll men jag kan inte med hennes prat.

Nu är det bara fem och en halv vecka tills jag ska komma hem och åter igen börjar mecka.

Men först och främst ska det njutas, innan jag kommer hem och valven ska jutas.

Hoppas du mår bra min käre far,
jag älskar dig nu och alla andra dar.

Ha det!!

Honolulu baby!

Aloha från hawaii!

Honolulu baby:)

Jahapp då va man i Amerika igen, skönt som tusan, känns lite mer som hemma.
En annan inte lika rolig grej är att jag har åkt på en öroniflammation...
För mycket snorklande och dykande sa doktorn.

Vi skulle ha bott hos en couchsurfer vid namn Jeff men när vi såg rummet och hur han va så va det inte lika intressant.

Han va en 20årig pojke och då menar jag verkligen det. Han kan inte ha vägt mer än 50 kg och han hade hela väggarna täckta av planscher.
På bordet stod där en sån rök grej man använder när man röker rock n roll tobak.

Vi ställde väskorna och gick ut för att leta rätt på ett sjukhus.

När vi väl var klara med sjukhus besöket så besluta vi oss för att lyxa till det lite och ta in på ett fint hotell.

Så blev fallet, vi hämtade väskorna igen. Han va inte hemma så vi lämna en lapp:)

Bussen tog tio minuter till waikikki weave hotel:)
Riktigt fint rum med sköna sängar, rena lakan och en skön dusch.

Vi passa på att köpa upp lite smått och gått som vi kunde ha framför tven, riktigt mysigt!

Grymt skönt att få sova i en ordentlig säng för en gång skull, speciellt när jag inte sov en sekund på planet.

Jag vill också passa på att säga att jag inte bara har den bästa flickvännen utan den bästa flickvännen i världen.

Hon har verkligen tagit hand om mig.

Hon kasta in mig i en iskall dusch på Fiji när jag hade jätte hög feber, hon sprang och hämta drickbart vatten, knacka på grannarna mitt i natten och fråga om medicin, dukar fram frukost, visar att hon verkligen bryr sig om mig!
Älskar dig!

Klockan åtta ikväll tar vi lokal planet till maui och ska stanna där resten av vistelsen.
Flygplanet tar en halvtimme så det är ju skönt:)

Vi hörs snart igen!

Mana Island.

God dag från Mana Island.

Vi klev på motorbåten på stranden i Nadi och körde mot Mana Island, det va jäklar i det en snabb och guppig tur.
Det kändes som han körde mot klockan för det gick jäklar i det undan i den tolv-manna lilla motorbåten.

När vi var framme ungefär 50 minuter efter så möts vi av ett väldigt speciellt folk som ska ta hand om oss på detta backpacker ställe.

Wellcome home! Säger dom, wellcome home to "planet mana".

Allting är väldig chill och relax.
Allt går på Fiji-time här.

Vi fick en riktigt härlig välkomms sång och en tjock liten farbror med nästan inga tänder i munnen, drar igång med världens stämma, tar i så han nästan skiter på sig men samtidigt låter det riktigt bra!

En annan väldigt, väldigt speciell man som håller i spakarna, sköter underhållningen och alltid är konstant små berusad började pratade om hur det gick till på "planet mana".
Bosco heter denna glada, skrattande, svärande mörka man som börjar klappa åt sig själv direkt efter han har sagt något.

Han berättade att man får tre mål mat om dan och middagen serverades mellan sex och sju, fast ibland är det Fiji-time...

Alla här på ön lever på Fiji-time, tar det som det kommer och stressar ALDRIG med nått:)

Här är väldigt lite att göra på ön då den inte är alls stor (tar en timme att gå runt) men igår gick vi till en annan del på ön där vi kunde ligga på en egen strand och det va jätte mysigt.

Man får inte mycket mat, här är ingen supermarket så man räknar timmarna tills det är dags att äta igen.
Alla får en tallrik med lika mycket mat på.
Jag har alltid ätit mycket och jag älskar mat så jag blir lite besviken när man får två sten hårda munkar och en bit bröd till frukost, pasta med pasta + lite sås till lunch och ris med potatis och lite sås till middag och så kan man inte göra någonting åt det.

Vi har redan betalt för åtta nätter på ön så vi kan inte åka tillbaka till fastlandet heller.
Som tur är köpte vi med oss en massa ananas, lite kex och en rulle pringles:)

Kexen och pringelsen gick åt första kvällen då jag och jessica gick iväg, starta en bonfire på stranden, drack några öl och pratade framför brasan i flera timmar. Mega mysigt va det med en stjärnhimlen som heter duga!

Just nu ligger jag i en hängmatta och det är 49 minuter kvar tills det är middag, OM det inte är Fiji-time vill säga.

Tack och hej, leverpastej......

...mmmm leverpastej......

Fiji

Bula :D

Just nu sitter jag och edvin pa ett internet cafe i nadi fiji
Vi har precis bokat en resa ut till en av oarna har vid namn Mana.

Dom forsta dagarna har pa fiji har inte varit dom basta, vi har sovit i harda sangar och var CS host ar langt ifran den trevligaste vi har mott.
Det kanns som om att dom har bjudit hit oss for att forsoka tjana pengar pa oss.
Dom har tagit med oss till DERAS resturang, dom vill att vi ska boka var resa via DERAS foretag och garna till ett sa hogt pris som mojligt!

MEN.. jag och edvin ar langt ifran dumma, sa vi akte in till stan och pratade med andra reseforetag ( vilket dom avrade oss fran ) och prutade sa att tanten i butiken nastan blev vansinnig. Sen sa tackade vi for oss, tog hennes lagsta pris och atervande sedan till  var host och bad henne matcha priset, vilket hon var tvungen till att gora.

Hon bad oss lite diskret att vara tysta om priset vi fick ( da det var mycket lagre an det priset man i vanliga fall betalar for ). Sa nu utnyttjar vi dom genom att sova dar gratis, aka till mana till ett mycket bra pris och sedan spenderar vi sista natten hos dom innan vi aker vidare till Hawaii.

Ny uppdatering kommer efter Mana da vi formodligen har mer spannande saker att beratta.
Ta hand om er <3 massa karlek Jessica

Btw filmen castaway spelades in pa Mana island.

ia ora na!

Frukosten är nere och vi gör oss redo för stranden!

Tänkte berätta lite om gårdagen samt kokosnöttsdagen :D

Jag ÄLSKAR ekologiska, närodlade naturliga produkter utan tillsatser och E ämnen. Och jag finner det ytterst spännande att odla eget och tillverka sina egen yoghurt, müsli m.m med riktigt bra produkter!
Och detta fick vi möjligheten att göra hos våran nuvarande CS host Loure.

Edvin och Arnaud  klättrade upp och hämtade ner kokosnötter från palmen som växer i Loures trädgård och sen skalade dom nötterna och gjorde håll i dom så att jag kunde hälla ut och filtrera kokosvattnet.

Kokos vatten innehåller organiska föreningar som har god tillväxt och främja egenskaper som har varit kända för att hjälpa till med att:

Hålla kroppen sval och vid rätt temperatur
Återställa vätskebalansen efter träning
Transportera näringsämnen och syre till cellerna
Naturligtvis fylla kroppens vätskor efter träningen
Höj din ämnesomsättning
Främja viktminskning
Stärka immunförsvaret
Avgiftar kroppen
Rengöra matsmältningsapparaten
Kontrollera diabetes
Stöd din kropp att bekämpa virus som orsakar influensa
Balansera din PH och minska risken för cancer
Behandla njure och urinrör
Förbättrar dålig blod cirkulation.
Efter att vi utvunnit kokosvatten så delade vi kokosnätterna för att komma åt kokosköttet.
Edvin var en ytterst duktig urgröpare!
Efter det så hackades köttet smått med hjälp av en köksmaskin och efter det så pressade vi köttet i en handduk för att kunna utvinna kokosmjölk ( som Loure senare gjorde en fruktansvärt god kyckling, banan, ananas och currygryta på )

Efter att kokosmjölken var utpressad så bakade jag kokostoppar och resten av kokosen rostade vi i ugnen och gjorde müsli på.
Helt fantastiskt!

Bananerna högg vi ner och hängde upp för att dom ska mogna och har vi tur så hinner vi äta dom innan vi ska åka vidare.

Loure gör även fantastiskt god rom som hon smaksätter med nyplockad passionsfrukt, Tahiti vanilj och ananas :D mums!
Och igår blandade vi pina Colada med vår kokosmjölk, hennes rom och ananas som vi köpt ut med väggen.

Annie gjorde hemmagjord yoghurt här med hjälp av någon värmemaskin, yoghurt bakterier,mjölk och lite socker.

Men nog om vår ekologiska produktion :P

Igår var vi borta vid lyxhotellet Edvin berättade om för att kolla på en traditionell dans show.
Det var hula hula dans, elddans och något som liknade parningsdans, haha, Riktigt underhållande.

Nä stranden kallar, ha det gött och sov så gott!

Pussar och kärlek från Tahiti <3

En paradis ö!

Moorea är verkligen en paradis ö, med vita stränder, hängande palmer och turkos blått vatten man bara ser i Hollywood filmer.

Vi bor brevid ett lyx hotell som vår couchsurfer host jobbar på. Där har dom bungalowerna ute i vattnet på fyra pelare och alla med var sin brygga med stege till vattnet.

Dom har även ett delfin center man kan kolla på och ett litet sköldpadde sjukhus.
Igår va där en delfin som lekte med en kokosnöt i vattnet, coola djur!

Snorklingen här är fantastiskt!
Det är jätte bra sikt och här är hur mycket som helst att titta på under vattnet.
I förrgår simma vi över till en annan liten ö, strömt och jobbigt va det att simma över men vi fixade det.
När vi kom över till den Robinson liknande ön så möts vi av tre stingrockor!!! Skit coolt, upp med vår Australien köpta, vatten täta gopro 3 -kamera och börja fota direkt:)

På tillbaka vägen va det mycket lättare att simma och vi hade ännu en cool upplevelse i bagaget!

I början av veckan hyrde både vi och det belgiska paret kajaker för att paddla ut till en lagun där det skulle finnas hajar, coola fiskar och stingrockor.
Den långhårige fransmannen med polynesiska tatueringar hyr ut kajakerna till oss och visar vilken riktning vi ska paddla.
Paddlingen tar cirka tio minuter sen är vi framme, kasta i ankaret Jessica!
Nästan på direkten ser vi en haj simma under vår kajak och en pirrande känsla börjar patrullera i kroppen.
Jag hoppar i och direkt efter kommer Jessica.
Jessica får på sig cykloper först och doppar ner huvudet innan det snabbt som tusan kommer upp igen...
- Edvin Edvin!! Titta där! Där är en haj och där är två till, och där kommet tre stingrockor!!!

Jessica är sjukt uppjagad, peppad och hade hon inte haft öron så hade leendet gått runt ansiktet på henne.

Jag tog på mig cyklopet så snabbt jag kunde och dök ner.
En helt ny värld öppnar sig, jag kan inte fatta att jag simmar med hajar...riktiga hajar!!

Vattnet där stingrockorna och hajarna håller till är 150cm djup på vissa ställen och flera meter på vissa.
Men vi kunde gå på dom största delarna där dom simmade runt så det va skönt att man aldrig blev trött utan kunde simma runt med dom hur länge som helst.
Här filmades och fotades det hej vilt.

När vi var nöjda hoppa vi på kajaker igen och paddla hem till stranden.

1000 polynesiska pistoler kostade det, 70 svenska ungefär.

70kr för ett äventyr jag aldrig i hela mitt liv kommer glömma.

Igår fick vi låna en bil utav vår förra host Ludo.
Vi körde runt hela ön och stanna på lite olika ställen.
Köpte en klase bananer här och en näve ananaser där, härligt härligt!
Det tog ungefär 1,5-2 timmar att köra runt hela ön och då höll vi 50-60 km/h hela tiden.
Ingen stor ö med andra ord.

Nä nu ska jag upp och laga litta frukost till min underbara flickvän och sen blir det stranden och lite snorklig i vanlig ordning:)

Nana!

onebigtrip.blogg.se

Denna bloggen handlar om Jessica och Edvin som känt varandra sen dom var 12 år gamla, nu är det mer än 2 år sedan dom möttes på en flygplats i Los Angeles och bestämde sig för bli ett par <3 Året efter hann dom komma hem från LA, flyttat ihop, skaffat hund, skaffat jobb, besökt London, Grekland och Italien och nu har dom även kommit hem från sitt livs resa som tog dom ett helt varv runt vår jord....